آسفالت برای معابر شهر هم برای شهروندان و هم برای مسئولین در روزهای پایانی سال به موضوع حساسی تبدیل شده است. آمار آسفالت تولید و پخش شده توسط مجموعه شهری در سال ۹۶بیش از ۱۷۰ هزار تن است و مقدار تولید و پخش در ایام پایانی سال ۳ الی ۵ هزار تن پیش بینی شده است.

34425.jpg

به گزارش شهریار، اینک نوروز در راه است. عید امسال برای تبریز حال و هوای دیگری دارد، رویداد تبریز ۲۰۱۸ بهانه ی خوبی است تا از آمادگی خیابان های شهر برای پذیرش و استقبال از مهمانان صحبت به میان آوریم که در این راستا گویا شهرداری تبریز نیز عزم خود را برای رفع معضلات شهری از جمله آسفالت خیابان ها جزم کرده است.

چاله چوله ها سالها است که معضل خیابان های شهر شده است. از ایام کودکی که در سطح محلات از لی لی بازی کردن دختران گرفته تا بازی فوتبال پسران همه درگیر چاله و چوله های کف محله های خود بودیم تا به نوجوانی رسیدیم و با دوچرخه ی خود با دست اندازهای شهر کلنجار رفتیم و قید اسکیت سواری را زدیم و بزرگتر که شدیم با رانندگی کردن در معابر، کاملا کف نامسطح خیابان ها را لمس کردیم.

بالاخره چه گواهینامه داشته باشید و چه نداشته باشید، چه رانندگی بکنید و چه رانندگی نکنید و سرانجام با هر وسیله‌ای که در خیابان‌ها یا جاده‌ها تردد کنید، صابون آسفالت بی کیفیت خیابان‌ها و جاده‌ها به تنتان خورده است. عید، زمستان و تابستان هم فرقی ندارد؛ شمال و جنوب و غرب و شرق هم ندارد.

معاونت فنی و عمرانی به همراه سازمان عمران شهرداری تبریز در طی دو سال اخیر نهضتی فراگیر را در زمینه آسفالت شروع کرده اند تا چهره ی شهر تبریز را برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ مهیا کنند.

توزیع آسفالت پلیمری در سطح معابر و محلات شهر تبریز از سال آینده

کیفیت آسفالت به عوامل متعددی بستگی دارد که استانداردسازی مهم ترین عامل می تواند باشد بنابراین برای رسیدن به استاندارد مورد نظر باید دمای هر منطقه محاسبه شود.

 محمدحسین اسحقی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز در این خصوص می گوید: به خاطر موقعیت جغرافیای ویژه تبریز و سرد، خشک و کوهستانی بودن آن و همچنین تلرانس بالای  دما که در فصل زمستان به منفی ۲۰ و در فصل تابستان تا ۴۲ درجه بالای صفر می رسد، موجب بروز مشکلاتی در مسایل شهری بویژه آسفالت معابر در فصل سرما می شود.

وی با بیان اینکه شهرهایی که درجه اختلاف دمایی تابستان و زمستان کمی دارند این فاکتور کمک در ماندگاری زیر سازی و یا روسازی آسفالت معابر می کند، افزود:  آب و هوای تبریز چون سرد و کوهستانی است این اتفاق برعکس خود را نشان میدهد و انقباض و انبساط زمین عاملی در تخریب زود هنگام زیرساخت های شهری علی الخصوص آسفالت معابر می شود .

اسحقی گفت: فرمول آسفالت استفاده شده استاندارد و مطابق با آب و هوای شهر تبریز است و آزمایشگاه مکانیک و خاک استان نیز آن را تایید می کند و ما از آنجا تاییدیه می گیریم. ترکیب آسفالت مناسب اقلیم تبریز است و کیفیت آسفالت نسبت به چند سال قبل به مراتب بهتر شده است.

اسحقی درباره شرایط آسفالت معابر در روزهای پایانی سال گفت: هر ساله در آستانه نوروز که هوا ملایم تر و مطلوب تر می شود زمین هایی که یخ زده با گرم شدن هوا منبسط می شوند و انبساط آن باعث مخدوش شدن آسفالت و ایجاد خسارت می کند. در این حالت معاونت عمران شهرداری به مناسب سازی و لکه گیری آسفالت معابر شهری می پردازند.

در تمام دنیا بیش از ٧  نوع قیر تولید می شود که بسته به نوع آب و هوا و شرایط منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. اما در کشور ما پس از انقلاب، تولیدات قیر به دلیل هزینه بالا به دو نوع محدود شد.

اسحقی در این خصوص می گوید: اخیرا  کارخانه آسفالت تمام اتوماتیک خریداری کرده ایم که در ساعت ۱۶۰ تن کارخانه قابلیت تولید آسفالت دارد منتها چون کارخانه بیرون شهر است و از شهر ۱۱ کیلومتر فاصله دارد ما لوله گذاری گاز انجام داده ایم و تقریبا مابین  ۷۰۰  الی ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده که نهایتا با تحویل لوله های گاز و اتمام این عملیات تا عید، بعد از آن ما خواهیم توانست از آسفالت کارخانه  جدید استفاده کنیم که کاملا اتوماتیک است و هیچ کار دستی انجام نمی گیرد و میزان کیفیت و ترکیب آن را نیز دستگاه تعیین می کند و آسفالت تولیدی پلیمری است.

حسین منیری فر، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری تبریز در خصوص میزان استفاده از آسفالت در سال ۹۶ گفت: آمار آسفالت تولید و پخش شده توسط سازمان عمران در سال ۱۳۹۶بیش از ۱۷۰ هزار تن است و مقدار تولید و پخش در ایام پایانی سال ۳ الی ۵ هزار تن پیش بینی میشود و مبلغ ریالی آسفالت در سال ۹۶ حدود ۲۵۵ میلیارد ریال شده است.

این میزان مصرف نقش آسفالت در اقتصاد و توسعه شهر را نمایان می کند و ما نباید هزینه های هنگفت را به راحتی مستهلک کنیم.

با افزایش اعتبارات جاری عمرانی، امکان برنامه ریزی و اجرای پروژه های عمرانی بلندمدت و استراتژیک در حوزه شهری کاهش می یابد. این امر به معنای کم اهمیت بودن و یا بلامانع بودن پروژه های جاری عمرانی نیست اما هر نوع بی دقتی در اجرای این پروژه ها علاوه بر تکرار پروژه های جاری، موجب عدم تخصیص اعتبارات عمرانی در بخش های بلندمدت و استراتژیک می شود.

طرح‌های آسفالت‌ریزی از سال آتی، تنها با تصویب کارگروه آسفالت شهرداری امکان پذیر می شود

 کشورهای پیشرفته کل فعالیت ساخت، خریداری و تامین آسفالت، اجرا، نظارت و نگهداری آن را در قالب قراردادهای بلندمدت به یک پیمانکار می دهند لذا آن شرکت مجبور است که اولا از آسفالت و مواد خوب استفاده کند تا در تمام سال های قرارداد، از هزینه های دوباره کاری جلوگیری شود.

البته این را می‌دانیم که در کشور ما انعقاد قرارداد ۲۰ ساله مرسوم نیست و شاید محدودیت‌های حقوقی هم داشته باشیم.

جالب است که بی کیفیتی آسفالت ها مختص خیابان ها یا جاده های قدیمی نیست بلکه اتفاقا مسیرهای شهری یا برون شهری که بتازگی روکش آسفالت شده اند، دچار همین نقیصه هستند، به طوری که برایتان پیش آمده هنگام عبور از خیابانی که تازگی آسفالت شده، می بینید دانه های آسفالت به لاستیک خودرویتان چسبیده و براحتی از سطح زمین جدا می شود. برهم خوردن نظم و یکپارچگی آسفالت خیابان یا جاده بلافاصله پس از انجام عملیات روکش نیز به صحنه ای طبیعی و آشنا برای بسیاری از ما تبدیل شده است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در این خصوص گفت: با انسجام کارگروه آسفالت شهرداری، سال آینده تمام طرح‌های آسفالت‌ریزی، تنها با تصویب این کارگروه، قابلیت اجرا خواهد داشت.
///گزارشی از مهدیه فرج زاده

Print Friendly, PDF & Email